+A
Powiększ tekst
-a
Zmniejsz text

Spawanie kombinowane nowoczesnej stali P460NL2 mod. stosowanej na cysterny kolejowe

Janusz Adamiec, Michał Urbańczyk, Katarzyna Głowik, Michał Boryczka, Michał Majzner

W artykule przedstawiono wyniki prób technologicznych spawania stali P460NL2 mod. w układzie kombinowanym metod: laser + łuk kryty oraz hybryda (laser+MAG) w różnych geometriach przygotowania złączy. Jako kryteria przyjęto wymagania (wytrzymałość, udarność, twardość) dla złączy określone w dokumencie VdTUV 531 i normie PN-EN ISO 15614-1, PN-EN ISO 15614-11 i PN-EN ISO 15614-14. Uzupełnieniem były badania metalograficzne makroskopowe. Przy odpowiednio dobranych parametrach technologicznych procesu spawania hybrydowego oraz procesu kombinowanego można uzyskać poprawnie uformowane złącza doczołowe. Złącza spawane hybrydowo nie spełniają wymagań norm ze względu na przekroczenie maksymalnych twardości, tj. powyżej 380 HV10, natomiast proces spawania kombinowanego umożliwia wykonanie prawidłowego złącza o maksymalnej twardość 360 HV10, wytrzymałości na poziomie 665 MPa i pracy łamania powyżej 27 J, co spełnia wymagania przepisów technicznych. Uzyskane dane stanowią wytyczne technologiczne do opracowania technologii, która po kwalifikowaniu może być stosowana w praktyce przemysłowej.