Badania defektoskopowe szyn kolejowych
Badania nieniszczące to kluczowy element, który zapewnia bezpieczeństwo funkcjonowania nawierzchni kolejowej. Pozwalają one na wykrywanie nieciągłości powstałych zarówno na etapie wytwarzania, jak i eksploatacji szyn. Jednak badania nieniszczące mają pewne ograniczenia, które wynikają z ich natury. W zdecydowanej większości są one metodami pośrednimi, w których o występowaniu nieciągłości wnioskuje się na podstawie przebiegu określonych zjawisk fizycznych. Metody badań nieniszczących dostarczają informacji o właściwościach badanego obiektu. Ich cele to wykrywanie oraz ocena charakteru nieciągłości. W artykule przybliżono niektóre z metod możliwych do zastosowania przy badaniu szyn kolejowych, takie jak badania wizualne oraz ultradźwiękowe. Zwrócono również uwagę na badania niekonwencjonalne stosowane w praktyce i pozwalające na wykrycie nieciągłości, tj. na metodę strumienia pola rozproszenia oraz pomiar pola prądu przemiennego.