+A
Powiększ tekst
-a
Zmniejsz text

Łukowe spawanie w osłonie gazów ochronnych lekkich konstrukcji aluminiowych

S. Keitel, R. Winkler

Aluminium stanowi niezastąpiony materiał w produkcji samochodów. Pierwszy raz ten materiał zastosowała firma AUDI w produkcji pierwszej generacji samochodu AUDI A8-ASF. Do spawania konstrukcji z aluminium potrzebne są właściwe procesy i dobrze wyszkoleni pracownicy z dużym doświadczeniem. W produkcji lekkich konstrukcji aluminiowych stosowane są różne metody spajania. Do spawania znajdują zastosowanie różne procesy, np. spawanie promieniem światła i spawanie elektrodą topliwą w osłonie gazów, z szeregiem nowych udoskonaleń. Interesujące nowe aspekty wynikają z zastosowania nowych gazów osłonowych zawierających różne dodatki helu do argonu. Ich zaletą jest mniejsza porowatość spoin i osiągalna większa prędkość spawania. Obecnie nowe procesy spawania znalazły zastosowanie w przemyśle samochodowym: CMT (Cold Metal Transfer) i ColdArc. Z uwagi na specjalny mechanizm przenoszenia kropli metalu, procesy te wykazują szereg zalet, jak np. małą ilość wprowadzanego ciepła i mniejsze odkształcenia podczas spawania cienkościennych konstrukcji.