+A
Powiększ tekst
-a
Zmniejsz text

Powłoki ochronne na bazie faz typu MAX dla lekkich stopów wytwarzanych metodami druku 3D stosowanych w przemyśle lotniczym

Radosław Swadźba, Hanna Purzyńska, Krzysztof Radwański, Michał Szulc, Piotr Stawarczyk

W ramach pracy przeprowadzono badania wyprzedzające związane z opracowaniem podstaw technologii wytwarzania powłok ochronnych typu MAX – na bazie fazy Ti2AlC na stopach TiAl. Otrzymano powłoki charakteryzujące się jednorodnym składem chemicznym oraz grubością ponad 40 µm i dobrą przyczepnością do podłoża. Zdobyte doświadczenie i wiedza zostaną wykorzystane w pozyskanym w roku 2023 projekcie HANACOAT w ramach programu Weave z Narodowego Centrum Nauki, realizowanego we współpracy z Politechniką Śląską oraz German Aerospace Center (DLR) i RWTH Aachen z Niemiec. Ponadto badania stopów TiAl wytwarzanych metodą druku 3D umożliwiły określenie trwałości stopów w zależności od mikrostruktury oraz składu chemicznego. Pozwoliły również poznać zjawiska zachodzące podczas pełzania wewnątrz mikrostruktury i na powierzchni stopów. Badania te prowadzone były we współpracy z firmą AvioAero z Włoch (Cameri i Pomigliano d’Arco) i Polski (Bielsko-Biała). Opracowana metodyka badań pełzania stopów TiAl pozwoli na rozwój laboratorium pełzania w kierunku materiałów dla przemysłu lotniczego, a zdobyta wiedza posłuży w opracowywaniu wniosków o finansowanie badań ze źródeł zewnętrznych.