Dobór i badania warunków technologicznych zgrzewania rezystancyjnego złączy różnoimiennych dla przemysłu motoryzacyjnego
Celem pracy badawczej było określenie wpływu parametrów technologicznych procesu zgrzewania rezystancyjnego punktowego na zgrzewalność metalurgiczną wybranych stopów aluminium przerobionych plastycznie z wysokowytrzymałymi stalami martenzytycznymi formowanymi na gorąco oraz zbadanie wpływu warunków zgrzewania na mikrostrukturę złączy, twardość obszaru zgrzewania oraz właściwości wytrzymałościowe złączy. Przeprowadzono analizę literaturową zagadnienia, obejmującą różne rozwiązania technologiczne, stosowane w przemyśle do łączenia blach aluminiowych z blachami stalowymi. Zaprezentowane sposoby łączenia obejmowały zarówno zgrzewanie bezpośrednie, jak i stosowanie zabiegów technologicznych, takich jak zgrzewanie dwuimpulsowe, stosowanie dodatkowej nakładki na aluminium od strony elektrody oraz zgrzewanie trzech blach, z czego blacha aluminiowa była umieszczana pomiędzy blachami stalowymi. Cel aplikacyjny pracy badawczej obejmował wyznaczenie parametrów zgrzewania rezystancyjnego punktowego blach stalowych w gatunku 22MnB5 z powłoką AlSi z blachami aluminiowymi. Wykonano modelowanie MES w oprogramowaniu Sorpas 3D, procesu zgrzewania rezystancyjnego punktowego blach stalowych z blachami aluminiowymi. W badaniach eksperymentalnych zweryfikowano parametry zgrzewania oraz przeprowadzono badania jakości złączy.